Αλυσίδες 520-525-530
Αλυσίδες 520-525-530
Ένεκα που ξεκίνησε μια σχετική συζήτηση στο faceboοκ περί διαστάσεων αλυσίδων είπα να ανοίξω εδώ ενα φρέσκο θεματάκι να γίνει λίγο κουβέντα.
Θα ξεκινήσω με την θεωρία ,τι είναι το 520-525 και 530 που συζητάμε.
Οι διαστάσεις μιας αλυσίδας μετρώνται αφενός με το μήκος της , πόσα links-συνδέσμους έχει , αφετέρου με τις παρακάτω έννοιες
Pitch- Είναι η απόσταση μεταξύ των πείρων του ιδίου link
Roller diameter- Είναι η διάμετρος του ράουλου. Το ράουλο είναι αυτό που έρχεται σε επαφή με τα δόντια των γραναζίων και επιτρέπει την κάμψη των συνδέσμων (links) έτσι ώστε η αλυσίδα να αγκαλιάζει το γρανάζι
Width between inner plates- Πλάτος μεταξύ εσωτερικών πλακιδίων του συνδέσμου-link.
Όλες οι παραπάνω διαστάσεις μετρώνται σε χιλιοστά.
Η παρακάτω εικόνα είναι διαφωτιστική.
Απο το http://www.sprocketsunlimited.com/Chain ... tions.html μπορούμε να δούμε τα μεγέθη του κάθε τύπου αλυσίδας.
Έτσι προκύπτουν
520: pitch 15.88mm roller dia 10.16mm inside width 6.5mm
525: pitch 15.88mm roller dia 10.16mm inside width 7.94mm
530: pitch 15.88mm roller dia 10.16mm inside width 9.7mm
Απο τον παραπάνω πίνακα συμπεραίνει κανείς ότι και στις τρεις διαστάσεις η διαφοροποίηση βρίσκεται στο πάχος μεταξύ των εσωτερικών πλακιδίων και κατ επέκταση στο πάχος του ράουλου. Προσοχή η διάμετρος του είναι η ίδια σ όλες τις διαστάσεις, το πάχος του κυμαίνεται όμως.
Επομένως πρώτο και κύριο συμπέρασμα είναι ότι για να αλλάξω διαστάσεις αλυσίδας πρέπει ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ να αλλάξω τα γρανάζια, καθότι κι αυτά έχουν διαφορετικά πάχη, αναλόγως με την αλυσίδα που συνεργάζονται.
Το έτερο λογικό συμπέρασμα είναι ότι όσο λεπτότερο είναι κάτι , τόσο ελαφρύτερο είναι κι αυτό ισχύει και στα αλυσογράναζα.
Απο εδώ http://www.didchain.com/images/usaSpecs2015.jpg (δεν με αφήνει να σηκώσω την εικόνα απευθείας) μπορούμε να δούμε τα σχετικά βάρη.
Μιας και το μήκος της αλυσίδας κάθε μοτοσυκλέτας διαφέρει απο μοντέλο σε μοντέλο, ο τρόπος μέτρησης είναι τα κιλά ανα 100 συνδέσμους links.
Οπότε έχουμε(απο την σειρά super street xring):
520: 1.63kg/100links
525: 2.11kg/100links
530: 2.20kg/100links
Δηλαδή υπάρχει μια διαφορά πάνω απο μισό κιλό (570γραμμάρια) στους 100 συνδέσμους , οπότε αν υπολογίσουμε ότι τα fazer (600 και 1000) φοράνε αλυσίδες με 150links πάνω κάτω βλέπουμε ότι η διαφορά βάρους είναι υπολογίσιμη. Σ αυτή προσθέτουμε και τα ελαφρύτερα γρανάζια, οπότε καταλήγουμε σε ακόμη μεγαλύτερες διαφορές.
Εδώ υπεισέρχεται ο παράγων αντοχή.
Στο παραπάνω link έχει μονάδα μέτρησης τα ΚΝ ή τις Lbs τα οποία δεν κατανοώ για να εξηγήσω, αυτό που βλέπω όμως είναι ότι η 520 έχει την μικρότερη αντοχή με 38.9ΚΝ ενώ η 525 και 530 έχουν την ίδια στα 46.3ΚΝ
Πάμε τώρα και στα υποκειμενικά επι του θέματος.
1)Γιατί η Yamaha τοποθετεί 530 και στο 600άρι? Στο 1000 πες ότι έχεις να κάνεις με 150ίππους, τα 98 άλογα του 600 έχουν ανάγκη τόσο ενισχυμένη αλυσίδα?
Νομίζω ότι τελικά όλα είναι θέμα κόστους. Είναι λίγο παράδοξο, αλλά η 530 με τα σχετικά γρανάζια είναι φθηνότερη απο τις 520 που πλασάρονται απο το μαρκετινγκ ως racing επιλογές. Οπότε ένας λόγος είναι οτι η yamaha χρησιμοποιεί τον ίδιο προμηθευτή και για τα 2 μοντέλα της. Στο 1000άρι είναι οκ, στο 600 περισσεύει ,αλλά η δουλειά γίνεται.
2)Αν βάλω ελαφρύτερα αλυσογράναζα θα κερδίσω στο στροφάρισμα?Δώστε σημασία στο στροφάρισμα κι όχι σε τελική, η τελική είναι καθαρά θέμα σχέσης μετάδοσης, όσο την διατηρούμε ίδια είτε ελαφρύτερα είτε βαρυτερα γρανάζια χρησιμοποιούμε , θα είναι η ίδια.
Σε στροφάρισμα λοιπόν ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ έχουμε κέρδος είναι ξεκάθαρο. Το πόσο βέβαια είναι αστείο και το γράφω αυτό γιατί εδώ http://www.superstreetbike.com/does-520 ... ythbusters το δοκιμάσανε και τα αποτελέσματα ήταν ελαφρώς απογοητευτικά.
Γενικά κυκλοφορεί ένας urban legend ότι αν κατέβεις απο 530 σε 520 σε χιλιάρι μηχανάκι κερδίζεις σχεδόν 10 άλογα!
Μακάρι να ήταν έτσι εύκολα τα άλογα... Οι τύποι κάνανε το τεστάκι σε ένα Ninja 1000. Αποτελέσματα, ιπποδύναμη απο 118,2 (τροχό) σε 119,7 δηλαδή 1,5ίππο παραπάνω κι αυτό στη μέγιστη ιπποδύναμη, όχι παντού...
Ε ναι αλλά είπαμε ότι με ελαφρύτερα αλυσογράναζα κερδίζεις σε στροφάρισμα. Κ είναι αλήθεια.
Στην μέτρηση επιτάχυνσης με 4η απο τα 40 μέχρι τα 200 χλμ ανα ώρα η 530 χρειάστηκε 5,2 δευτερόλεπτα και η 520...κρατηθείτε!!!!!......5,15. Κέρδος δηλαδή 5 εκατοστά του δευτερολέπτου.
Αν μιλάμε για αγώνα moto gp αυτή η διαφορά κρίνει το βάθρο απο τον δέκατο. Στην καθημερινότητα στον δρόμο ότι καταλαβαίνει κανείς.
3)Αν βάλω 520 σε μηχανάκι που φοράει 530 , θα κοπεί εν κινήσει και θα μου κόψει τα πόδια.
Χμμ, ενδιαφέρουσα άποψη. Διαφωνώ εννοείται, αλλά είναι κι αυτή μια άποψη...μπορεί και να έχει γίνει κιόλας, δεν ξέρω. Αν έζησε κάποιος μετά απο αυτό ας μας πει την ιστορία του. Αν έχω ακούσει απο έναν φίλο που είναι δυνατό τιμόνι, ότι σε μια κόντρα στο διπλανό χωριό κάποιο παλικάρι έμεινε κουτσό απο κομμένη αλυσίδα, να μου λείπει.
Κι αν μιλάμε για κανένα δυνατό χιλιάρι, παει κι έρχεται...Για το 600άρι όμως επιτρέψτε μου να έχω τις αμφιβολίες μου ότι μπορεί να κόψει την 520 απο γκάζι.
Μπορεί να την κόψει απο κακή λίπανση
Μπορεί να την κόψει απο κολλημένους συνδέσμους
Μπορεί να την κόψει αν έχει γίνει σώβρακο μετά απο άπειρα χλμ
Μπορεί να την κόψει απο πολύ τέντωμα,πολύ χαλάρωση ή κακή ευθυγράμμιση (αυτό είναι και το πιο επικίνδυνο απ όλα με τα μαστόρια που κυκλοφορούν εκεί έξω...)
Αλλά απο γκάζι μόνο, σωστά τεντωμένη, καθαρή , ευθυγραμμισμένη και λαδωμένη αλυσίδα το 600 δεν κόβει.
4) Τελικά να βάλω 520 ή όχι?
Για μένα δεν αξίζει ο κόπος. Έτσι κι αλλιώς αποτέλεσμα στον δρόμο δεν θα έχει πέραν κανενός ψαρωτικού χρώματος. Όσοι ταξιδεύουν ή κινούνται φορτωμένοι προτιμούν την 530 μόνο και μόνο για την αυξημένη χιλιομετρικής της απόδοσης, μιας και με τον δέοντα καθαρισμό και λίπανση βγάζει πάνω απο 40.000 χλμ (δεν θα πω παραπάνω γιατί θα νομίζετε ότι κάνω πλάκα...αλλά ισχύει)
Οπότε όσοι επιθυμείτε την αλλαγή φροντίστε να κάνετε ΣΩΣΤΑ τα παραπάνω!
Θα ξεκινήσω με την θεωρία ,τι είναι το 520-525 και 530 που συζητάμε.
Οι διαστάσεις μιας αλυσίδας μετρώνται αφενός με το μήκος της , πόσα links-συνδέσμους έχει , αφετέρου με τις παρακάτω έννοιες
Pitch- Είναι η απόσταση μεταξύ των πείρων του ιδίου link
Roller diameter- Είναι η διάμετρος του ράουλου. Το ράουλο είναι αυτό που έρχεται σε επαφή με τα δόντια των γραναζίων και επιτρέπει την κάμψη των συνδέσμων (links) έτσι ώστε η αλυσίδα να αγκαλιάζει το γρανάζι
Width between inner plates- Πλάτος μεταξύ εσωτερικών πλακιδίων του συνδέσμου-link.
Όλες οι παραπάνω διαστάσεις μετρώνται σε χιλιοστά.
Η παρακάτω εικόνα είναι διαφωτιστική.
Απο το http://www.sprocketsunlimited.com/Chain ... tions.html μπορούμε να δούμε τα μεγέθη του κάθε τύπου αλυσίδας.
Έτσι προκύπτουν
520: pitch 15.88mm roller dia 10.16mm inside width 6.5mm
525: pitch 15.88mm roller dia 10.16mm inside width 7.94mm
530: pitch 15.88mm roller dia 10.16mm inside width 9.7mm
Απο τον παραπάνω πίνακα συμπεραίνει κανείς ότι και στις τρεις διαστάσεις η διαφοροποίηση βρίσκεται στο πάχος μεταξύ των εσωτερικών πλακιδίων και κατ επέκταση στο πάχος του ράουλου. Προσοχή η διάμετρος του είναι η ίδια σ όλες τις διαστάσεις, το πάχος του κυμαίνεται όμως.
Επομένως πρώτο και κύριο συμπέρασμα είναι ότι για να αλλάξω διαστάσεις αλυσίδας πρέπει ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ να αλλάξω τα γρανάζια, καθότι κι αυτά έχουν διαφορετικά πάχη, αναλόγως με την αλυσίδα που συνεργάζονται.
Το έτερο λογικό συμπέρασμα είναι ότι όσο λεπτότερο είναι κάτι , τόσο ελαφρύτερο είναι κι αυτό ισχύει και στα αλυσογράναζα.
Απο εδώ http://www.didchain.com/images/usaSpecs2015.jpg (δεν με αφήνει να σηκώσω την εικόνα απευθείας) μπορούμε να δούμε τα σχετικά βάρη.
Μιας και το μήκος της αλυσίδας κάθε μοτοσυκλέτας διαφέρει απο μοντέλο σε μοντέλο, ο τρόπος μέτρησης είναι τα κιλά ανα 100 συνδέσμους links.
Οπότε έχουμε(απο την σειρά super street xring):
520: 1.63kg/100links
525: 2.11kg/100links
530: 2.20kg/100links
Δηλαδή υπάρχει μια διαφορά πάνω απο μισό κιλό (570γραμμάρια) στους 100 συνδέσμους , οπότε αν υπολογίσουμε ότι τα fazer (600 και 1000) φοράνε αλυσίδες με 150links πάνω κάτω βλέπουμε ότι η διαφορά βάρους είναι υπολογίσιμη. Σ αυτή προσθέτουμε και τα ελαφρύτερα γρανάζια, οπότε καταλήγουμε σε ακόμη μεγαλύτερες διαφορές.
Εδώ υπεισέρχεται ο παράγων αντοχή.
Στο παραπάνω link έχει μονάδα μέτρησης τα ΚΝ ή τις Lbs τα οποία δεν κατανοώ για να εξηγήσω, αυτό που βλέπω όμως είναι ότι η 520 έχει την μικρότερη αντοχή με 38.9ΚΝ ενώ η 525 και 530 έχουν την ίδια στα 46.3ΚΝ
Πάμε τώρα και στα υποκειμενικά επι του θέματος.
1)Γιατί η Yamaha τοποθετεί 530 και στο 600άρι? Στο 1000 πες ότι έχεις να κάνεις με 150ίππους, τα 98 άλογα του 600 έχουν ανάγκη τόσο ενισχυμένη αλυσίδα?
Νομίζω ότι τελικά όλα είναι θέμα κόστους. Είναι λίγο παράδοξο, αλλά η 530 με τα σχετικά γρανάζια είναι φθηνότερη απο τις 520 που πλασάρονται απο το μαρκετινγκ ως racing επιλογές. Οπότε ένας λόγος είναι οτι η yamaha χρησιμοποιεί τον ίδιο προμηθευτή και για τα 2 μοντέλα της. Στο 1000άρι είναι οκ, στο 600 περισσεύει ,αλλά η δουλειά γίνεται.
2)Αν βάλω ελαφρύτερα αλυσογράναζα θα κερδίσω στο στροφάρισμα?Δώστε σημασία στο στροφάρισμα κι όχι σε τελική, η τελική είναι καθαρά θέμα σχέσης μετάδοσης, όσο την διατηρούμε ίδια είτε ελαφρύτερα είτε βαρυτερα γρανάζια χρησιμοποιούμε , θα είναι η ίδια.
Σε στροφάρισμα λοιπόν ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ έχουμε κέρδος είναι ξεκάθαρο. Το πόσο βέβαια είναι αστείο και το γράφω αυτό γιατί εδώ http://www.superstreetbike.com/does-520 ... ythbusters το δοκιμάσανε και τα αποτελέσματα ήταν ελαφρώς απογοητευτικά.
Γενικά κυκλοφορεί ένας urban legend ότι αν κατέβεις απο 530 σε 520 σε χιλιάρι μηχανάκι κερδίζεις σχεδόν 10 άλογα!
Μακάρι να ήταν έτσι εύκολα τα άλογα... Οι τύποι κάνανε το τεστάκι σε ένα Ninja 1000. Αποτελέσματα, ιπποδύναμη απο 118,2 (τροχό) σε 119,7 δηλαδή 1,5ίππο παραπάνω κι αυτό στη μέγιστη ιπποδύναμη, όχι παντού...
Ε ναι αλλά είπαμε ότι με ελαφρύτερα αλυσογράναζα κερδίζεις σε στροφάρισμα. Κ είναι αλήθεια.
Στην μέτρηση επιτάχυνσης με 4η απο τα 40 μέχρι τα 200 χλμ ανα ώρα η 530 χρειάστηκε 5,2 δευτερόλεπτα και η 520...κρατηθείτε!!!!!......5,15. Κέρδος δηλαδή 5 εκατοστά του δευτερολέπτου.
Αν μιλάμε για αγώνα moto gp αυτή η διαφορά κρίνει το βάθρο απο τον δέκατο. Στην καθημερινότητα στον δρόμο ότι καταλαβαίνει κανείς.
3)Αν βάλω 520 σε μηχανάκι που φοράει 530 , θα κοπεί εν κινήσει και θα μου κόψει τα πόδια.
Χμμ, ενδιαφέρουσα άποψη. Διαφωνώ εννοείται, αλλά είναι κι αυτή μια άποψη...μπορεί και να έχει γίνει κιόλας, δεν ξέρω. Αν έζησε κάποιος μετά απο αυτό ας μας πει την ιστορία του. Αν έχω ακούσει απο έναν φίλο που είναι δυνατό τιμόνι, ότι σε μια κόντρα στο διπλανό χωριό κάποιο παλικάρι έμεινε κουτσό απο κομμένη αλυσίδα, να μου λείπει.
Κι αν μιλάμε για κανένα δυνατό χιλιάρι, παει κι έρχεται...Για το 600άρι όμως επιτρέψτε μου να έχω τις αμφιβολίες μου ότι μπορεί να κόψει την 520 απο γκάζι.
Μπορεί να την κόψει απο κακή λίπανση
Μπορεί να την κόψει απο κολλημένους συνδέσμους
Μπορεί να την κόψει αν έχει γίνει σώβρακο μετά απο άπειρα χλμ
Μπορεί να την κόψει απο πολύ τέντωμα,πολύ χαλάρωση ή κακή ευθυγράμμιση (αυτό είναι και το πιο επικίνδυνο απ όλα με τα μαστόρια που κυκλοφορούν εκεί έξω...)
Αλλά απο γκάζι μόνο, σωστά τεντωμένη, καθαρή , ευθυγραμμισμένη και λαδωμένη αλυσίδα το 600 δεν κόβει.
4) Τελικά να βάλω 520 ή όχι?
Για μένα δεν αξίζει ο κόπος. Έτσι κι αλλιώς αποτέλεσμα στον δρόμο δεν θα έχει πέραν κανενός ψαρωτικού χρώματος. Όσοι ταξιδεύουν ή κινούνται φορτωμένοι προτιμούν την 530 μόνο και μόνο για την αυξημένη χιλιομετρικής της απόδοσης, μιας και με τον δέοντα καθαρισμό και λίπανση βγάζει πάνω απο 40.000 χλμ (δεν θα πω παραπάνω γιατί θα νομίζετε ότι κάνω πλάκα...αλλά ισχύει)
Οπότε όσοι επιθυμείτε την αλλαγή φροντίστε να κάνετε ΣΩΣΤΑ τα παραπάνω!
- billis21
- Δημοσιεύσεις: 54
- Εγγραφή: Σάβ 08 Νοέμ 2014, 14:08
- Model: FZ6 S2
- Model year: 2008
- Επικοινωνία:
Re: Αλυσίδες 520-525-530
Ακριβως οπως τα ειπες. Απλα να προσθεσω οτι σε 1000αρι μηχανακι θελει μεγαλη προσοχη ποια 520 αλυσιδα θα βαλεις. Σχεδον καμια εταιρια δεν συστηνει οποιαδηποτε 520 αλυσιδα της για μηχανακι ανω των 750cc οποτε διαλεξτε μια με μεγαλο tensile strength.
Εγω που εκανα την αλλαγη να πω οτι η διαφορα υπο την προυποθεση οτι θα αφησεις το ιδιο γραναζωμα ειναι μηδενικη. Οπως ειπε και ο Solomon ενα αλογο υποθεση.
Εγω που εκανα την αλλαγη να πω οτι η διαφορα υπο την προυποθεση οτι θα αφησεις το ιδιο γραναζωμα ειναι μηδενικη. Οπως ειπε και ο Solomon ενα αλογο υποθεση.
- dimitris pap
- Δημοσιεύσεις: 191
- Εγγραφή: Σάβ 17 Μάιος 2014, 20:53
- Model: FZ1
- Model year: 2006
- Τοποθεσία: ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ
- Επικοινωνία:
Re: Αλυσίδες 520-525-530
Εξαιρετικο άρθρο!!
Συμφωνώ απόλυτα. Εξάλλου τα έγραψα και στο fb
Συμφωνώ απόλυτα. Εξάλλου τα έγραψα και στο fb
Re: Αλυσίδες 520-525-530
Στο φβ χάνονται μωρέ γι αυτό σκέφτηκα να το φέρω εδώ
- Vlasis
- Fazer Hellas Club Member
- Δημοσιεύσεις: 482
- Εγγραφή: Πέμ 10 Σεπ 2009, 16:13
- Model: FZ1
- Τοποθεσία: ΓΛΥΦΑΔΑ
- Επικοινωνία:
Re: Αλυσίδες 520-525-530
μπραβο ρε στρατη πολυ καλο και κατατοπιστικο!!!!!!!!!!!!!!
- SoR_gr
- Administrator
- Δημοσιεύσεις: 3073
- Εγγραφή: Τρί 24 Απρ 2012, 23:24
- Model: FZ6 S2
- Model year: 2007
- Τοποθεσία: Αθήνα
- Επικοινωνία:
Re: Αλυσίδες 520-525-530
Ωραιος στρατη!
"Never regret a day in your life: good days give happiness, bad days give experience, worst days give lessons, and best days give memories."
- lefteris489
- Δημοσιεύσεις: 511
- Εγγραφή: Παρ 02 Δεκ 2011, 18:50
- Model: Tiger
- Model year: 2012
- Επικοινωνία:
Re: Αλυσίδες 520-525-530
Μπράβο Solomon, ευχαριστούμε για το άρθρο.
Δεν είχα ιδέα από όλα αυτά...
Καλά όχι ότι τώρα έγινα ειδικός αλλά έμαθα τα βασικά
Δεν είχα ιδέα από όλα αυτά...
Καλά όχι ότι τώρα έγινα ειδικός αλλά έμαθα τα βασικά
Κοίτα εκεί που θες να πας.....αλλιώς θα πας εκεί που κοιτάς....
- SoR_gr
- Administrator
- Δημοσιεύσεις: 3073
- Εγγραφή: Τρί 24 Απρ 2012, 23:24
- Model: FZ6 S2
- Model year: 2007
- Τοποθεσία: Αθήνα
- Επικοινωνία:
Re: Αλυσίδες 520-525-530
να προσθέσω οτι ίσως ένας λόγος που η γιαμάχα προτείνει 530 στο 600αρι ίσως ειναι και ο ρόλος που υπάρχει η μηχανή. σπορτ τουρινγκ, δλδ και λίγο γκάζι αλλά ταξίδια και φορτώματα και χιλιόμετρα.....
"Never regret a day in your life: good days give happiness, bad days give experience, worst days give lessons, and best days give memories."
Μέλη σε σύνδεση
Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης